Etichete

, , ,

De-ar fi o Grădină Botanică în Sibiu!

articol publicat in saptamanalul SIBIU 100 %  An IV, Nr. 187 /12 – 18 mai 2012  http://www.sibiu100.ro

Când, în weekendul trecut, m-am plimbat în Piaţa Mare dintr-o parte în alta printre şirurile de flori de diverse mărimi, culori şi mirosuri mă credeam într-o grădină fără margini, în alt oraş şi mă întrebam de ce n-ar fi Sibiul înconjurat de flori. Cândva, în aceeaşi piaţă, erau flori. Bătrânii îşi amintesc. În mijlocul oraşului era un strop de natură binecuvântată. Am discutat cu organizatorii şi vânzătorii mulţumiţi. Şi sibienii păreau satisfăcuţi. Bărbaţii purtau în braţe flori grele şi soţiile niscaiva răsaduri. De vedem şi alte tipuri de acţiuni în oraş e de mirare. Diversitatea actelor culturale e trebuincioasă.

Prea bine cunoaştem teatrul şi muzica, artele plastice, viaţa bisericească şi literatura. Cineva o să-mi spună că Festivalul Grădinilor nu are legătură cu cultura. Ei, iată că are! Dincolo de vânzarea acestor plante (unele, evident, deloc ieftine) am remarcat sesiunile practice susţinute de bucureşteni despre cum să-ţi amenajezi terasa sau iazul sau cum să tai trandafirii şi viţa-de-vie. „Ţi-am luat o floare, acum vrei să arunci banii şi pe cărţi despre permacultură”, se auzi vocea supărată a soţului. Cum să-ţi îngrijeşti solul! Dar ce importanţă are? E arta cunoaşterii şi a lucrului bine făcut, pe care o ignorăm, acoperiţi de necunoaştere şi aroganţă… Să ai şi alte preocupări, sibiene.

Locuinţa o înfrumuseţezi prin flori. Dar mai e ceva. Într-o lume a vitezei, a oboselii şi a stresului, când pleci dimineaţa şi te întorci după apus la familie, uitând de copii, florile şi grădina sunt miraculoase. În weekend te interesezi, pentru că florile îţi oferă alte stări şi emoţii. Îngrijirea plantelor în casă ori în grădină are avantaje nebănuite. Activează calităţi umane de o deosebită splendoare, calităţi pierdute. Atenţia, răbdarea, disciplina, calmul, cumpătarea sunt doar câteva. Ce plăcut e să uzi florile şi să stergi fiecare frunză! Educaţie pentru frumos în linişte. Timpul în care te relaxezi şi eşti doar tu cu tine şi meditezi.
În capitalele lumii te trezeşti cu parcuri uriaşe şi grădini chiar în centru. Sibiul nu se poate făli precum Timişoara cu parcuri şi spaţii verzi din belşug. Copiii învaţă din cărţi despre flori, nu le pot atinge. Am fost martor la câteva distrugeri de spaţii verzi în favoarea parcărilor sau a altor construcţii. Că modern aşa o fi, să arăţi că eşti şmecher, că ai făcut, că eşti primar bun, dacă distrugi şi înlocuieşti cu dale şi beton. Şi da, mi-aş dori o Grădină Botanică în Sibiu.
Ce zici, domn’ Primar?

 

