Etichete

, , , , ,

Paradă Baroc şi nu prea…

articol publicat in saptamanalul SIBIU 100 %An IV, Nr. 186 /5 – 11 mai 2012 http://www.sibiu100.ro

 
Deşi târziu, nu am plecat spre casă duminică-seara, insistând să văd parada barocă, numită ,,Intrarea în oraş a baronului Brukenthal”. Asociaţia Sibiu 1191 a propus, Primăria şi Clubul Lions Brukenthal au susţinut. Se adunase lume multă în Piaţa Mare şi pe strada Bălcescu în aşteptarea ei. Se anunţaseră 600 de performeri. S-au auzit tobe şi artificii, cu o întârziere de vreo jumătate de ceas, ca la orice eveniment românesc.

M-am bucurat de adolescenţii încolonaţi, ce zâmbeau frumos privitorilor. Iată, mi-am zis, cum tineretul nostru, des criticat, face acte demne de laudă. Dar am rămas trăsnit, sărindu-mi în ochi conţi cu blugi ori pantaloni scurţi şi contese cu adidaşi şi alte accesorii moderne laolaltă cu costumele elegante de epocă. Şi Albă-ca-Zăpada ce căuta? Piticii? Dincolo de înălţimea scaunului pe care era aşezat „baronul Brukenthal”, personajul acesta nu impresiona deloc. Nu aducea cu nimic a baroc şi nici nu echivala cu imaginea impozantă a baronului din picturi. Guvernatorul Transilvaniei nu poate fi reprezentat printr-un clovn.

Dragi sibieni, NU avem conştiinţa şi determinarea de a realiza proiecte fără cusur, de a accepta acea „politică a erorii zero” a americanilor. NU sunt admise gafe. NU e permis să greşeşti, mai ales când faci un eveniment public de masă, cu valoare istorică şi cu un buget de 250.000 de lei primiţi de la Primărie. Asociaţia a câştigat finanţare şi pentru alte proiecte. Să vedem cum le va desfăşura. Nemulţumirea a fost şi a voluntarilor rămaşi fără semicostume şi trimişi acasă. Nu s-au numărat 600, precum promiseseră. Mă întreb, pe bună dreptate, dacă aceste proiecte sunt evaluate în executarea lor, dacă un expert de la Primărie a fost în Piaţa Mare şi a scris un raport despre paradă, dacă ea într-adevăr a respectat elementele descrise în documentaţia proiectului şi justifică sprijinul financiar? Sau banii se dau fără condiţiuni?

De unde nesocotinţa de a îmbina Barocul cu Postmodernul? De ce? La miniconcertul de după ceremonie, cvartetul Brandenburg îl aminteşte pe Freddie Mercury, considerându-l „reîncarnarea barocului” şi execută piese muzicale adaptate. Cu ce se aseamănă Bach şi Vivaldi cu Mercury? Dacă vreau să ascult Bach, ascult Bach şi dacă vreau rock, ascult Queen. Şi de ce fiecare eveniment trebuie să se încheie cu focuri de artificii tulburătoare?
NU. Nu a fost reînviată atmosfera barocă la Sibiu. Nu mi-a plăcut!

 

