Românii, Zăpada şi Altruismul!

articol publicat “Sapte Seri”- Editia de Sibiu 24 feb-8 mar 2012 http://www.sapteseri.ro Afli tot ce misca!

La Gala Studentului Român din Străinătate (www.gala.lsrs.ro) desfăşurată la începutul lunii ianuarie într-un cadru de excelenţă, în impozanta sală C.A. Rosetti a Palatului Parlamentului, Dan Nechita, şi-a început discursul amintind de altruismul americanilor, ca de o supremă bucurie a vieţii lor.
„Măi să fie!” Instant, m-am gândit la noi, la români. Am fost învăţat de mic că românii sunt buni şi ospitalieri, generoşi şi politicoşi.
Altruismul este o atitudine binevoitoare şi dezinteresată; în folosul celuilalt. Să-l ajuţi pe cel de lângă tine fără să pretinzi ceva în schimb. Dar când am ajuns prima oară în Europa occidentală, incidental, primul român pe care l-am întâlnit m-a sfătuit să nu mă împrietenesc cu românii. Iniţial nu am dat atenţie acelei vorbe. După câteva luni prin străinătate s-a dovedit a fi adevărată.

Omul începe să trăiască atunci când începe să trăiască pentru altii.” Albert Einstein

© Sorin Onişor

 

 

 

 
Zilele acestea iarăşi am încercat să desprind o înţelegere culturală a altruismului la români. Gerul şi zăpezile au provocat aproape 100 de victime. Doliu naţional. Nu? Ei, autorităţile se invinovăţeau reciproc şi negociau gradul stării de urgenţă în momente când dezbaterea nu-şi avea rost ci doar acţiunea. Au sărit oameni de rând şi asociaţii de voluntari, au trimis alimente şi unii au plecat să ajute cu lopata la deszăpezire. Dar parcă prea puţin altruism. Puterea comunităţii poate face miracole. Indivizii singuri devin slabi şi neputincioşi.

Imi amintesc şi de un alt moment dureros când altruismul a fost absent în Sibiu, când o tânără de 19 ani, Ioana, diagnosticată cu leucemie, a decedat pentru că nu reuşise în timp util să dobândească suma de câteva mii de euro necesară intervenţiei chirurgicale care poate i-ar fi adus o speranţă de viaţă.

E atât de ruşinos pentru oamenii secolului nostru civilizat să fie nepăsători şi reci la suferinţa celor din jur.
Dacă suntem altruişti eu încă nu am răspunsul!

